گردشگري و چند پيشنهاد
گردشگري و چند پيشنهاد
فريدون دهقاني
باستان شناسان بسياري در جهان معتقدند كه سرزمين كنوني ايران، روي گنجينة بي انتهايي از آثار باستاني و تاريخي واقع شده است.
. . . در حال حاضر صنعت توريسم به عنوان چهارمين صنعت بزرگ در جهان شناخته شده است.
صفت گردشگري داراي مجموعه اي از پيامدها در عرصه هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، سياحتي و اقتصادي است و بي ترديد يكي از مهمترين صنايع در جهان قلمداد مي شود، براساس آمار سازمان جهاني، توريسم پس از صنعت نفت و خودرو بالاترين ميزان درآمد و سهم ارزش صادرات جهان را به خود اختصاص داده است اين در حالي است كه ايران با برخورداري از سابقه ديرين تاريخي و موقعيت خاص جغرافيايي (چهارفصل) به سختي نزديك به نيم در هزار از درآمد گردشگري بين المللي را به خود اختصاص داده است.
صنعت گردشگري در سالهاي اخير در كشورمان ايران به عنوان يكي از حوزه هاي مؤثر در توسعة اقتصادي در حال شناخته شدن است و عزم و خيزشي جدي براي فراهم كردن زيرساخت هاي گردشگري آغاز شده است. گردشگري مي تواند در كسب درآمدهاي ارزي نقش پررنگي را ايفا كند. در اين راستا حذف ديوان سالاري و نظام دست و پاگير اداري از جمله سياستهاي ويژه شركت توسعه گردشگري ايران است.
شهرستان خوي با داشتن جاذبه هاي بالقوهي گردشگري و جاذبه هاي بسيار تاريخي، فرهنگي و اِكوتوريستي براي جذب گردشگر داخلي و خارجي به شدت تشنة سرمايه گذاري دولت در زيرساختهاست. اين شهر داراي پتانسيلهايي است كه اگر فضاي كار و سرمايه گذاري فراهم و تعريف شود، تحول بزرگي در آماده سازي زيرساخت ها، توسعه اقتصادي و اشتغال زايي ايجاد مي كند كه تحقق اين امر همت و همكاري تمامي نهادها و دستگاهها را مي طلبد.
پيشنهادات:
1ـ باور و اعتقاد راسخ مسئولين به اهميت گردشگري به عنوان يك فعاليت اقتصادي مهم.
2ـ استفاده از ظرفيتهاي سرمايه گذاري و كارآفريني بخش خصوصي براي افزايش ظرفيت استقبال از گردشگران داخلي و خارجي.
3ـ ترويج صحيح گردشگري و برخورد با گردشگران داخلي و خارجي.
4ـ حفظ و حراست از جاذبه هاي گردشگري.
5ـ استفاده از توانايي ها و قابليت هاي رسانه هاي گروهي با برد داخلي و خارجي براي معرفي جاذبه هاي گردشگري مناطق مختلف خوي.
6ـ پيش بيني و اجراي آموزشهاي تخصصي مديريت گردشگري در مقاطع تحصيلات دانشگاهي.
7ـ استفاده و الگوگيري از تجربيات ساير كشورهاي موفق در صنعت گردشگري و...
8ـ آموزش و ايجاد تخصص در برنامه ريزي هاي داخلي.
9ـ وام دهي بين المللي براي مشاركت هر چه بيشتر بخشهاي دولتي و خصوصي براي توسعه اين صنعت.
10ـ برنامه ريزي توريسم در مؤسسات علمي موردنظر.
11ـ كميته تداركاتي براي نظارت بر روند برنامه ريزي همراه توجه به هدف.
12ـ اتخاذ سياست ها و اقدامات مناسب مديريتي.
13ـ عرضة كالاها و خدمات مورد نياز و تقاضاي گردشگران.
14ـ فراهم كردن زيرساختهاي اقتصادي و اجتماعي از سوي دولت براي جذب گردشگري و افزايش امكانات راهي از قبيل پذيرايي و سرويس هاي بهداشتي بين راهي.
15ـ سعي در زدودن تبليغات منفي دربارة كشور.
16ـ برنامه ريزي صحيح.
17ـ ساختار مناسب اجرايي.
18ـ توجه به امور حمل و نقل، برق، مخابرات، بهداشت و درمان و آموزش بسيار مهم هستند.
ادامه از صفحه8:
19ـ افزايش خودروهاي لوكس توريستي براي داخل شهرها.
20ـ تهيه وسايل اقامت گردشگران.
21ـ ايجاد آكواريوم حيوانات دريايي و تنوع گياهي و...
22ـ تابلوهاي راهنماي آثار در ورودي و داخل شهر .
23ـ عرضه غذاهاي محلي، عسل محلي و...
24ـ هفته بازارها و رونق آنها در جذب توريستهاي منطقه اي.
25ـ رسيدگي و نظارت بر بقاع متبركه شهر و روستاهاي اطراف ... و معرفي آنها براي جذب گردشگر
26ـ مرمت آبهاي معدني، قارنجا، شوريك، كلوانس، دسته دره و...
27ـ جاذبه هاي طبيعي (جهنم دره و...) حاج بيگ و...
28ـ ترجمه بزبانهاي ديگر شعر شاعران خوي كه در وصف خوي و نقاط ديدني آن گفته اند.
29ـ توسعه موزة خوي
30ـ ثبت و شناسنامه دار كردن آثار تاريخي.
31ـ تبليغ آثار در شبكه هاي جهاني.
32ـ توجه به تقويت ناوگان حمل و نقل بار و مسافر، توجه به صنعت هتل داري، طبيعت متنوع (چهارفصل) و مراكز سياحتي و زيارتي و باستاني در جذب گردشگري بسيار مؤثرند و... همگي آنها به ثبات اقتصادي و اجتماعي و شرايط عمومي كشور بستگي دارند.
33ـ انتشار بروشور، نقشه، نصب تابلوهاي راهنمايي، راه اندازي چادرهاي راهنمايي، انتشار اخبار مربوط به ميراث فرهنگي، نمايش فيلمهاي مستند مربوط به آثار تاريخي و...
34ـ گسترش تأسيسات گردشگري.
مي توان در كشورهاي در حال توسعه با در نظر گرفتن شرايط اجتماعي، فرهنگي و سياسي و منافع اقتصادي و انساني آن منطقه به برنامه ريزي توسعه توريسم دست زد.
کلیه پست های این وبلاگ از تاریخ 10 اردیبهشت1391 مطالب چاپ شده در دوهفته نامه دارالصفا بوده و پست های قبل از این تاریخ، مربوط به هفته نامه اورین خوی می باشد.