پيام مشاور
 
روش ها و ويژگيهاي مطالعه
زير نظر: ولي طالبي ـ كارشناس ارشد علوم تربيتي
قسمت دوم
دانش آموز نوجواني كه در سن بحراني بلوغ به سر ميبرد به اقتضاي سن خود تا ارزشي را دروني نكند در عمل به آن پايبند نخواهد بود. او از زور و تحميل و سخت گيري ديگران بيزار است، انتقاد قبول ندارد حتي اگر سازنده باشد. مسئوليت كارها و كاستي هاي ديگران را در مورد خود نميپذيرد. در انجام كارهاي بزرگ زود خسته و درمانده ميشود و در مقابل مشكلات زندگي زود افسرده ميگردد. در بحث انگيزش تحصيلي علاوه بر ايجاد انگيزه دروني، حفظ و تداوم انگيزنده ها نيز مورد توجه مي باشد. 
با توجه به موارد فوق روش هاي زير را براي ايجاد و تقويت انگيزه دروني در وجود خود جهت تحصيل و مطالعه ثمربخش بكار گيريد:
1ـ  مسئوليت موفقيت ها و شكستهاي خودتان راتقبل نموده و حس مسئوليت پذيري را در خود تقويت كنيد. سعي نكنيد كه افت تحصيلي خود را زياد به خانواده، معلم و امكانات ربط بدهيد. 
2ـ براي زندگي و تحصيل خود برنامه داشته باشيد.
3ـ اوقات تفريح و فراغت خود را 
پاداشي براي مطالعه خود قرار دهيد. به اين صورت كه باخودتان قرار بگذاريد كه مثلاً به شرطي حق استفاده از اينترنت را دارم كه تمامي تكاليف روزانه ام را انجام داده باشم. در اين صورت اوقات فراغت لذت بخشي خواهيد داشت.
4ـ اهداف درسي سطح بالاي خارج از قدرت و توان خود انتخاب نكنيد. فرمول زير را در نظر بگيريد:
 موفقيت ـ حساس لذت و غرور___ـ تداوم انگيزه براي فعاليتهاي بعدي
 انگيزه ـ_ هدف ـ_ فعاليت:
شكست ـ احساس عجز و ناتواني ـ ضعف و عدم انگيزش براي فعاليت هاي بعدي
يعني هر قدم و مرحله كوچك موفقيت پايه اي براي موفقيت هاي بزرگ بعدي خواهد بود. پس لذت          موفقيت را از سطوح پايين فعاليت تجربه نماييد.
5ـ از مقايسه خود با دوستان و همكلاسي هاي خود بپرهيزيد. زيرا از لحاظ ويژگي هاي ذهني و عقلي و فردي و خانوادگي هيچ دو نفري با هم يكسان نيستند. حتي دوقلو هاي همسان. پس تنها با خودتان رقابت كنيد. يعني بگوييد امروز در چه سطحي از تلاش و موفقيت هستم و فردا بهتر است در جه سطحي باشم. 
در مقايسه نمرات درسي قانون همه يا هيچ را كنار بگذاريد. بين صفر و بيست دو هزار نمره صدم و هر صدم نمره مثبت روزنه اميدي براي آينده و فردايي بهتر است. (در مورد سنت ها و عادات و انتظارات نامعقول والدين و سايرين در مورد نمرات و ديگر انتظارات از دانشآموزان انشاء الله در موقع مناسب بحث خواهيم كرد)
6ـ با مطالعه زندگي بزرگان و دانشمندان عرصه هاي مختلف علمي و فرهنگي كه اكثراً با مصائب و مشكلات فراوان در طي تحصيلات خود مواجه بوده ولي با انگيزه و اراده و پشتكار به مقامات بالاي مادي و معنوي رسيده اند، بر انگيزه هاي تحصيلي خود بيافزاييد.
7ـ به خدا توكل كنيد و قبل از خواب با هر زباني كه شد براي موفقيت خود دعا كنيد.
	  کلیه پست های این وبلاگ از تاریخ 10 اردیبهشت1391 مطالب چاپ شده در دوهفته نامه دارالصفا بوده و پست های قبل از این تاریخ، مربوط به هفته نامه اورین خوی می باشد.